Ibland händer det att mina smarta lampor inte tänds eller släcks och så här brukar jag felsöka lampor som är kopplade med Zigbee och Wifi till min kontroller
Ett smart hem system fungerar inte med 100% driftsäkerhet och ibland slutar saker att fungera. Lampan kanske inte tänds eller släcks när den borde ha gjort det. Det här kan hända ibland och så här gör jag för att felsöka mina smarta lampor som är baserade på Zigbee och Wifi och anslutna till Home Assistant.
Zigbee lampor
Det första steget innan jag kastar mig ner i olika inställningar i systemet är att kolla om strömmen är på. Mina Zigbee lampor är kopplade till en väggswitch och i 9 fall av 10 är det här som är problemet. Lampan har ingen ström och kan då inte styras.
Lampan har ström och jag kan styra den med appen. Om lampan har ström och jag jag kan styra den med appen men den tänds inte vid t ex rörelse, fjärrkontroll eller annan automation. Vid detta tillfälle är det mest troligt att jag har ett problem med en automation eller annan enhet.
Lampan går inte att styra med appen. Lampan är registrerad i appen men det händer inget när jag försöker slå av och på. När detta händer har kontrollern troligtvis ingen kontakt med lampan. Kan vara läge att testa att inkludera lampan igen.
Lampan tänds och släcks sporadiskt. Ibland går det att styra med appen och ibland inte. Det kan vara så att lampan tappar kontakten och sedan automatikst återansluts till kontrollern. En orsak kan vara Zigbee nätverket och för långt avstånd mellan enheterna. Om detta händer skulle jag sätta upp ytterligare en Zigbee router för att minska avståndet. En Zigbee router är normalt en Lampa eller smart plug som konstant är strömförsörjd. På sidan: Zigbee i mitt system med Home Assistant, ZHA, IKEA DIRIGERA och Hue hub finns det mer info om hur jag bygger ett Zigbee nätverk.
Lampan tänds efter strömavbrott eller när någon växlar brytaren. Det här händer med Zigbee lampor och det är egentligen inte något problem utan en inställning som går att göra. Jag har skrivit en beskrivning hur jag gör för olika platformar här: Smart lampa tänds efter strömavbrott
Wifi Lampor
Jag har några Wifi uppkopplade lampor från Nanoleaf och processen för att kolla varför lamporna inte fungerar är i stort sett likadant som med mina Zigbee lampor. Den enda skillnaden är att mina Wifi lampor är direkt kopplade till mitt hemmanätverk och Wifi lampor bygger inte ett Mesh nätverk.
Det första steget innan jag kastar mig ner i olika inställningar i systemet är att kolla om strömmen är på. Mina Wifi lampor är kopplade till ett uttag och det kan hända att någon har dragit ur sladden. Lampan har ingen ström och kan då inte styras.
Lampan har ström och jag kan styra den med appen. Om lampan har ström och jag jag kan styra den med appen men den tänds inte vid t ex rörelse, fjärrkontroll eller annan automation. Vid detta tillfälle är det mest troligt att jag har ett problem med en automation eller annan enhet.
Lampan går inte att styra med appen. Lampan är registrerad i appen men det händer inget när jag försöker slå av och på. När detta händer har kontrollern troligtvis ingen kontakt med lampan. Kan vara läge att testa att inkludera lampan igen. Här kan det också vara ett läge att kolla om lampan är uppkopplad mot nätverket. Jag kan logga in i routern och se om den är ansluten eller så kanskde den funktionen finns i lampans app. Nanoleaf har en sådan funktion där jag även kan se signalstyrkan vilket är en bra funktion.
Lampan tänds och släcks sporadiskt. Ibland går det att styra med appen och ibland inte. Det kan vara så att lampan tappar kontakten och sedan automatiskt återansluts till kontrollern. En orsak kan vara hemmanätverket och avstånd mellan lampan och accesspunkten är för stor. Om detta händer finns det väl några saker att göra som flytta lampan närmre accesspunkten, flytta accesspunkten eller sätta upp en ny accesspunkt för att förbättra wifi täckningen.
Läs mer om mitt smarta hem system och funktioner jag använder: Smarta hem – Smart hem system – Home Automation