Så här styr vi laddningen till bilen med Home Assistant i vårat smarta hem system
Vi har olika sätt att ladda våran bil av märket Kia. Automatiskt efter lägsta elpris eller om vi har solel från våra solceller. Vi kan starta manuellt genom knapp i Home Assistant eller starta laddningen via KIA appen. Nu under 2024 har vi hittat en lösning som fungerar skapligt men det var många prov och test innan vi fick till en bra styrning. Jag har nu valt att starta och stoppa laddningen via bilen men tar hjälp av information från laddboxen som är en Charge Amps Halo.
Vad använder vi för att styra laddningen
Home Assistant på en Raspberry pi 5
Integrationer i Home Assistant: Kia Uvo och Chargeamps som jag laddat ner via HACS
Bilen: Kia e-niro
Laddbox: Charge amp Halo
Problem med att laddningen startar när vi sätter i kabeln
Ett problem var att så fort jag satte i laddkabeln i bilen börjar bilen ladda. Inte helt optimalt att bilen börjar ladda på dagen om elpriset är högt. Problemet löste jag med hjälp av information från Laddboxen. När laddboxen indikerar laddning stoppar jag laddningen genom att skicka kommando stoppa laddning till bilen. Genom denna lösning slipper jag frekvent fråga status på bilen och kan på så sätt spara 12V batteriet i bilen.
Min Automation för att stoppa laddning ser ut så här
När laddaren sätts i bilen får jag en ny status från laddboxen. Den kommer gå från ett tillstånd till laddning. För att förhindra att denna automation startar igen av någon anledning så har jag satt ett villkor. Automation kommer bara att köras ifall bilen har status urkopplad.
Därefter kommer jag skicka kommando stoppa laddning till bilen samt göra en uppdatering. Nu kommer jag att få veta genom KIA integrationen i Home Assistant att bilen är inkopplad.
Laddningen kommer att starta under en kort stund och sedan stoppas.
Fick skapa ytterligare automation för att detektera när bilen blir bortkopplad
Ovan automation fungerar bra om bilen har varit borta en längre stund. Tvärr fungerar det inte om bilen har varit hemma och sedan kör vi iväg en kort stund. Anledningen är att Kia inte skickar sin status så ofta till Home Assistant. Jag var tvungen att skapa ytterligare en funktion för att detektera om bilen körs iväg. Återigen kollar jag laddboxen. När laddboxen indikerar ledig uppdaterar jag bilens status. Då kommer villkoret som jag kollar på i första automationen uppdateras.
Jag triggar mina automationer med integrationen Chargemps i Home Assistant.
Styr bilens laddning automatiskt eller manuellt
Nu kan vi styra laddningen till bilen automatiskt eller mauellt. Vi kan använda Home Assistant att ladda efter schema, manuellt genom att trycka på en knapp på våran Dashboard. Vi kan även använda KIA appen för att styra laddningen.
Med Home assistant kan få fäljande status på min KIA bil. På bilden visar jag vad som är viktigt för oss. % i batteriet. Hur långt vi kan köra. Om den är inkopplad i laddaren. % 12V batteri.
Jag har även status från laddaren. På bilden visar jag SuspendedEV. Här har jag stängt av laddningen med bilen. Denna kan visa Charging, Available, SuspendedEV.
Läs mer om mina funktioner och vad jag använder i mitt smarta hem: Smarta Hem – Smart hem system – Home Automation