Robotgräsklippare i det smarta hemmet – fördelar och nackdelar

Robotgräsklippare på gräsmattan
Claes

Mina erfarenheter av att styra Automower med Home Assistant

Att koppla ihop Automowern med Home Assistant var lite av ett “kul grej”-projekt. Men ganska snabbt märkte jag att vissa saker är bra och andra saker blev mindre bra.

Fördelar jag verkligen gillar

Att ha allt samlat all info på en dashboard gör att jag snabbt ser om något behöver fixas, utan att hoppa mellan appar.

Saker som inte är lika smidiga

Allt blev inte solsken. Styrningen kunde ibland kännas lite seg. Det här beror troligtvis på att Automower är kopplad till Home Assistant via molnet. Och vissa automationer jag skapat fungerade mindre bra här hemma.

Koppling via Molnet är inte optimalt

Jag provade att lägga till min Netatmo regnsensor i styrningen. Jag ville att robotgräsklippare skulle stanna i stationen om det regnade. Om det regnade och den var ute skulle den åka tillbaka till laddstationen.

Bild på en Regnsensor av märket Netatmo

Netatmo är också kopplat via molnet till Home Assistant och nu kunde det verkligen bli fördröjning på styrningen 😂

Här kunde det regna i 30 minuter innan Netatmo skickade info till Home Assistant att det regnade. Sedan skulle Home Assistant skicka kommando till Automower att det var dags att åka till laddstationen.

Den funktionen tog jag bort 😊

Hur jag använder min Automower med Home Assistant idag

Automower är fortfarande kopplad till Home Assistant och jag får upp status på min Dashboard.

Jag har tagit bort alla automationer och har ställt in klipparen på ett fast schema i Automower appen.

About Claes

Related Posts